• la notte

Triangle of Sadness (2022): the Palme d'Or at Cannes

Anastasia Sviridova shares her impressions from the Cannes Film Festival programme of this year:


ENG: When I left the hall after this film, I cried and laughed, before that, in the hall, I applauded even without the team of the film present, and as a result, I was late for the next screening... Simply because this is Ruben Östlund's Triangle of Sadness, which could not stay without awards and earned the most important one - the Palme d'Or at the 75th Cannes Film Festival.



This film is a powerful satire on modern society, and not one where someone is “white”, “black” or “gray”, but everyone is good. Just at the right moment.


In short, according to the plot, models, millionaires (including a Russian oligarch) and servants rest on a luxury yacht. The yacht crashes under curious circumstances and those who managed to escape are forced to survive on a desert island. And there are completely different rules.


It seems nothing special, we know such stories. The point is in the pitch, several turns and “skews” in different directions.


Here the viewer can see for the problem of the rich and the poor, the ideas and embodiments of socialism, communism and capitalism. Here is the falsity of the industry, and the question of the value of money, and the problems of patriarchy, just like matriarchy. And everywhere Östlund finds an enchanting hook to make it a satire and make the viewer laugh, sobbing. The hall applauded during the film about 10 times at the most powerful moments.


It is very dynamic, bright, structural. It clearly contains 3 parts broken into separate ideas and logically leads us to... an unexpected end. The cast of Woody Harrelson (not enough, but eccentric), Harris Dickinson (blunt, but infinitely organic), Charlbi Dean (beautiful, smart and mysterious), Zlatko Buric and Henrik Dorsin lead us into a story full of hypertrophied realism, where everyone will find something something for yourself.


In a word, thanks to our diverse and skewed world for inspiring such things.



***


RUS: Когда я вышла из зала после этого фильма, я плакала и смеялась, до этого, в зале, я аплодировала даже без команды фильма, а в результате опоздала на следующий показ… Просто потому что это «Треугольник печали» Рубена Эстлунда, который не мог остаться без наград и заслужил самую главную — Золотую пальмовую ветвь 75-го Каннского кинофестиваля.



Этот фильм — мощная сатира на современное общество, причём не такая, где кто-то «белый», «чёрный» или «серый», а все хороши. Просто в разный необходимый момент.


Если кратко по сюжету — на шикарной яхте отдыхают модели, миллионеры (русский олигарх в том числе) и прислуги. Яхта при любопытных обстоятельствах терпит крушение и те, кому удалось спастись, вынуждены выживать на необитаемом острове. И там в силу вступают совсем другие порядки.


Кажется, ничего особенного, мы такие сюжеты знаем. Дело в подаче, нескольких поворотах и «перекосах» в разные стороны.


Здесь зрителя ждет проблема богатых и бедных, идеи и воплощения социализма, коммунизма и капитализма. Здесь и фальшь индустрии, и вопрос ценности денег, и проблемы патриархата, ровно как и матриархата. И везде Эстлунд находит феерическую зацепку, чтобы сделать это сатирой и заставить зрителя смеяться, рыдая. Зал аплодировал в течение фильма раз 10 на самых мощных моментах.



Картина очень динамичная, яркая, структурная. Она наглядно содержит 3 разбитых на отдельные идеи части и логично ведёт нас к… неожиданному концу. Актерская команда в лицах Вуди Харрельсона (маловато, но эксцентрично), Харриса Дикинсона (туповато, но бесконечно органично), Чарлби Дин (красиво, умно и загадочно), Златко Бурича и Хенрика Дорсина проводят нас в полную гипертрофированного реализма историю, где каждый найдёт что-то для себя.


Словом, спасибо нашему разнообразному и перекошенному миру за вдохновение на такие вещи.


Text: Anastasia Sviridova

Photos and video are official materials for the film


4 views0 comments

Recent Posts

See All