• la notte

Cannes 2022: Tchaikovsky's Wife by Kirill Serebrennikov

Anastasia Sviridova attended the 75th Cannes Film Festival and we're starting to share her impressions.


ENG: Kirill Serebrennikov's new film made a splash at the festival. My opinion is objective, since the story is painfully personal for me. However, many people liked the film. This is a very dramatic and painful love story of a poor student Antonina Milyukova (Alyona Mikhailova) with great Pyotr Tchaikovsky (Odin Biron). I would say it is a story of obsession with an unattainable person.



It's not a biopic, it's not the story of a certain period in Tchaikovsky's life, it's not a queer movie either (and doesn't even claim a place in this genre). This is the story of one woman, one person and her suffering. First of all, from herself. This story is timeless, wrapped in an era and faces that are world famous.


Personally, I am agree with the critics who admired the talent of the young actress Alyona Mikhailova. She is very organic in this role and looks great. The transparent fragile nymph in love turns into a painfully hysterical woman in her obsession. The viewer changes along with her, feeling the growing tension in the chest.



The whole film is a compressed spring, an exposed nerve. Knowing everything in advance, you are nevertheless ready to open up and live this difficult path with the main character.

Serebrennikov masterfully uses colors, music and frame, building an even chain with a huge intensity towards the end. Of course, the tragic one.


P.S.: Oxxxymiron was a wonderful bonus, he turned out to be a very bright Rubinstein. And some scenes, from the operator's point of view, definitely deserve to be in the world's collection of the best films.


***


RUS: Новый фильм Кирилла Серебренникова наделал шума на фестивале. Мое мнение вряд ли будет объективно, так как история до боли близка, и для меня картина оказалась очень личной. Тем не менее, фильм понравился многим. Это очень драматичная и болезненная история любви бедной студентки Антонины Милюковой (Алёна Михайлова) к великому Петру Чайковскому (Один Байрон). Я бы сказала, это история одержимости недосягаемым.



Это не биографическое кино, не история определенного периода жизни Чайковского, это также и не квир-кино (и даже не претендует на место в данном жанре). Это история одной женщины, одного человека и ее страданий. Прежде всего от самой себя. Эта история без времени, обёрнутая в эпоху и в лица, которые известны всем.


Лично я солидарна с критиками, воспевшими талант молодой актрисы Алёны Михайловой. Она очень органична в этой роли и выглядит великолепно. Прозрачная хрупкая влюблённая нимфа превращается в своей одержимости в болезненную истеричку. Меняется и зритель вместе с ней, чувствуя нарастающее напряжение в груди.



Весь фильм — сжатая пружина, обнажённый нерв. Зная все заранее, ты тем не менее все равно готов открыться и прожить этот тяжёлый путь с главной героиней.

Серебренников искусно использует цвета, музыку и кадр, выстраивая ровную цепочку с огромным накалом к концу. Конечно же, трагическому.


P.S. Прекрасный бонус в виде Оксимирона, из него получился очень яркий Рубинштейн. А некоторые сцены, с операторской точки зрения, точно достойны быть в мировой коллекции лучших фильмов.


Text: Anastasia Sviridova

The excellent photos are by our friend Alexey Fokin

8 views0 comments

Recent Posts

See All