We're continuing to publish the impressions from Cannes 2022 Anastasia Sviridova shares the public...
"More Than Ever" (Plus Que Jamais) by Emily Atef, the last film starring Gaspard Ulliel, who tragically died in January of this year, was presented at the Cannes Film Festival in the Un Certain Regard section.
This is a very subtle and sad movie with a plot as old as the world. And now it looks also a very symbolic farewell.
The plot seems trite. Hélène (Vicky Krieps) is seriously ill with pulmonary fibrosis. Only transplantation, which she doubts, can save her. Her husband Mathieu (Gaspard Ulliel) loves her madly and is ready to do anything to keep her alive. Nevertheless, after reading a Norwegian blogger, Hélène decides to go to Norway, believing that she will feel better there and so she can spend the necessary time alone so as not to hurt her loved one with her illness.
For a short duration of the film, we manage to immerse ourselves deeply in the experiences of the main character, but perhaps not always succeed in understanding her. She is melancholic, thoughtful, always directed inward. And Mathieu is desperately loving and eager to help, as a result, he accepts all the conditions of his wife.
This film is absolutely beautiful from an artistic and visual point of view: landscapes of Norway, expressive close-ups, precisely chosen music. I would call the picture meditative and sensual. It seems to envelop and hug tightly, like a friend before a long separation. And again, the scar on the soul, left after the death of Ulliel among many admirers of his talent, responds.
It is surprising and sad that Cannes did not make any dedication to Gaspard Ulliel in the year of his death, but the mood of this film said it all.
***
«Больше, чем когда-либо» Эмили Атеф, последний фильм с Гаспаром Ульелем, трагически погибшим в январе этого года, был представлен на Каннском кинофестивале в секции «Особый взгляд».
Это очень тонкое и грустное кино с сюжетом старым, как мир. А теперь еще и очень символичное своим прощанием.
Сюжет кажется банальным. Хелен (Вики Крипс) тяжело больна фиброзом легких. Спасти ее может только трансплантация, в которой она сомневается. Ее муж Матьё (Гаспар Ульель) без памяти любит её и готов на все, чтобы она жила. Тем не менее Хелен, зачитавшись одного норвежского блогера, решает ехать в Норвегию, веря, что там ей станет лучше и так она сможет провести необходимое время в одиночестве, чтобы не ранить близкого своим недугом.
За недолгий хронометраж картины нам удаётся глубоко погрузиться в переживания главной героини, но возможно не всегда удаётся ее понять. Она меланхолична, задумчива, всегда направлена внутрь себя. И Матьё — отчаянно любящий и стремящийся помочь, по итогу он принимает все условия жены.
Этот фильм абсолютно прекрасен с художественной и визуальной точки зрения: пейзажи Норвегии, выразительные крупные планы, точно подобранная музыка. Я бы назвала картину медитативной и чувственной. Она как будто обволакивает и крепко обнимает, подобно другу перед долгой разлукой. И снова отзывается рубец на душе, оставшийся у многих поклонников Ульеля после после его гибели.
Удивительно и грустно, что Канны не сделали никакого посвящения Гаспару Ульелю в год его смерти, но настроение этого фильма сказало все само за себя.
Text: Anastasia Sviridova
The official stills and the poster of the film
Comentarios