• la notte

Cannes 2022: Crimes of the Future by David Cronenberg

Anastasia Sviridova continues to share her Cannes 2022 impressions...


On the closing day of the festival, we watched several films from the rerun of the program, one of which was Crimes of the Future, a new film by David Cronenberg. And not to say that the he returned in triumph, even though "Crimes" was one of the most anticipated events of this Cannes Festival.



The film in the body horror genre tells about a new kind of art in future and it’s the cultivation of new organs and the public surgeries. In fact, the whole idea of the film revolves around mutations, and what they will bring to humanity in every sense. The main characters Saul Tenser (Viggo Mortensen) and Caprice (Lea Seydoux) are just doing performances with surgery and are passionate about creating new organs, which, by the way, need to be tattooed and registered. The Kristen Stewart’s character works in the organs registration center, but, despite her completely successful work (she is great in roles in art-house movies!), the storyline of the character has not been disclosed. And in general, it is very difficult to find some kind of global idea and message in this film. By the middle of the film, there’s a feeling that there is a universe about which we were not told anything, and now we are peeping at this world through the keyhole: abruptly, hearing loud statements, but never putting it into something whole.



Is this film scary? Not particularly. Is it about the future? It is somewhere in the direction of steampunk. Beautiful? Yes, very. If you just enjoy the visual, you will definitely enjoy it. Viggo and Lea are beautiful and organic, mysterious and attractive.


It helps to “save” perception if you watch this film, looking for ironic overtones. There are many of them not at the first level, but still. It can also be said that the film is partly about an artist who is in search of himself, making his way through the wilds of the law, human expectations and high-profile pathetic statements.


In a word, the film is worth watching for fans of Cronenberg and everyone interested in the genre of science fiction and body horror, if only for the sake of the excellent cast and interesting picture.


***


В день закрытия фестиваля мы посмотрели несколько картин из повтора программы, одной из которых была «Преступления будущего» — новая лента Дэвида Кроненберга. И не сказать, что старина вернулся с триумфом, хоть «Преступления» и был одним из самых ожидаемых событий этих Канн.


Фильм в жанре боди-хоррора рассказывает о новом виде искусства у будущих людей — выращивание новых органов и публичное их оперирование. По факту вся идея фильма вертится вокруг мутаций, и что они принесут человечеству во всех смыслах. Главные герои — Сол Тенсер (Вигго Мортенсен) и Каприс (Леа Сейду) как раз занимаются перформансами с оперированием и увлечены созданием новых органов, которые, к слову, необходимо татуировать и регистрировать. В центре регистрации органов работает героиня Кристен Стюарт, но, несмотря, на вполне удавшуюся ее работу (ей прекрасно идут роли в арт-хаусном кино!), сюжетная линия героини не раскрыта. Да и в целом, какую-то глобальную идею и посыл в «Преступлениях» найти очень сложно. К середине фильма складывается ощущение, что есть вселенная, о которой нам ничего не рассказали, а сейчас мы подглядываем за этим миром в замочную скважину: обрывисто, слыша громкие заявления, но так и не складывая это во что-то цельное.



Страшная ли эта картина? Не особенно. Про будущее? С натяжкой, скорее она направлена куда-то в сторону стим-панка. Красивая? Да, очень. Если отрешиться ото всего и просто наслаждаться визуалом, вы точно получите удовольствие. Вигго и Леа красивы и органичны, таинственны и притягательны.


«Спасти» восприятие помогает, если посмотреть эту ленту, ища ироничный подтекст. И там он присутствует, не на первом уровне, но все же. Можно также сказать, что фильм отчасти и про художника, который находится в поисках себя, пробираясь через дебри закона, людских ожиданий и громких пафосных заявлений.


Словом, фильм стоит посмотреть поклонникам Кроненберга и всем интересующимся жанром научной фантастики и боди-хоррора, хотя бы ради прекрасного актёрского состава и интересной картинки.


Text: Anastasia Sviridova

The official stills and the poster of the film

7 views0 comments